Nu skapas Sveriges största vårdtjänst - 1177 går i dag samman med Vårdguiden

Stäng

Kontakt

Landstinget Dalarna

Box 712 791 29 Falun 023-49 00 00 landstinget.dalarna@ltdalarna.se

1177 Vårdguiden blir Sveriges största tjänst för att vägleda till rätt hälso- och sjukvård. Det innebär att i dag beräknas omkring
200 000* personer använda 1177 Vårdguiden på webb eller telefon.

Tidigare har det funnits flera ingångar till vårdens e-tjänster beroende på var i landet man befunnit sig. Nu blir det en gemensam webbplats och ett telefonnummer oavsett var i landet man bor.

- För invånarna blir det enklare, bättre och mer jämlikt. Enklare för att man bara behöver känna till en tjänst, 1177 Vårdguiden. Bättre, för att den gemensamma webbtjänsten får mer innehåll och fler funktioner. Det här är ett led i att skapa jämlik vård över hela landet och samtidigt göra det ännu lättare för medborgarna att snabbt komma i kontakt med vården och få kvalitetssäkrade råd, säger Kim Nordlander, chef för 1177 Vårdguiden.

Hitta och jämför vård

1177 Vårdguiden på nätet innehåller tusentals artiklar om sjukdomar och hälsa. Där finns även funktioner för att hitta vård och jämföra olika vårdgivare samt tjänster för att sluta röka bland mycket annat. Webbplatsen anpassar sig till besökarens geografiska hemvist. En besökare från exempelvis Jönköping får information om lokala vårdgivare och lokala regler och rättigheter i Jönköpings läns landsting. Till största delen sker denna anpassning automatiskt genom att webbplatsen känner av varifrån besökaren kommer. Men det kan komma tillfällen där användaren behöver välja vilket landsting man vill ha information om.

1177 Vårdguiden erbjuder även ett personligt konto som man når via inloggning där invånarna bland annat kan boka tider och kontakta läkare direkt samt sköta viss läkemedelshantering. Drygt 1,3 miljoner svenskar har ett sådant konto idag.

- Invånartjänster via datorer, surfplattor och mobiler ökar tillgängligheten och betyder mer och mer för invånarnas kontakter med vården. 1177 Vårdguiden innehåller information om hälso- och sjukvård och funktioner som både befolkning och och vårdpersonal kan ha stor glädje och nytta av, säger Elisabet Franson, hälso- och sjukvårdsdirektör i Landstinget Dalarna.

Dygnet runt - året om

Den som ringer 1177 Vårdguiden kommer att tala med någon av 1 500 utbildade sjuksköterskor som svarar på frågor dygnet runt och året om. Personalen hjälper bland annat till att vägleda den som ringer till rätt vård, oavsett om det handlar om akut sjukhusvård, besök på vårdcentral eller egenvårdsråd. Den som ringer får alltid tala med en sjuksköterska med lokalkännedom om vården i just det området personen befinner sig eller vill ha information om.

1177 Vårdguiden ägs och drivs gemensamt av landets alla landsting och regioner.

*Beräkningen är baserad på antalet besök och samtal en genomsnittlig tisdag under oktober månad.

Kontakt med 1177 Vårdguiden:

Vill man nå 1177 Vårdguiden på webben är adressen www.1177.se.
För att nå sjukvårdsrådgivningen är telefonnumret 1177.
Ringer man från utlandet gäller istället numret + 46 771 11 77 00.
För dem som behöver hjälp över texttelefon är numret 0771-11 77 99.
För akuta vårdinsatser gäller alltid larmnumret 112.

1177 Vårdguiden direkt till mobilen

Genom att SMS:a "Råd" till 71160 får du 1177 Vårdguidens kontaktuppgifter till din mobil. Så att de finns där, precis som 112, när du behöver det. Läs mer om SMS-tjänsten och 1177 Vårdguiden.

För media:

Pressfunktionen, 08-123 131 48