Smärta och smärtlindringsmetoder

Stäng

Kontakt

Agneta Romin

Verksamhetschef

023-49 00 00 Skicka epost

Landstinget Dalarna

Box 712 791 29 Falun 023-49 00 00 landstinget.dalarna@ltdalarna.se

Du har enorma resurser. Våga lita på dig själv, dina känslor och din förmåga. Du kan och orkar så mycket mer än du någonsin tror.

Stöd

Ett gott stöd av din partner, en väninna, en släkting och din barnmorska är kanske den viktigaste hjälpen för att hantera och klara av smärtan.

Avslappning och rörelse

Det är bra om du är uppe och rör dig under öppningsskedet. Smärtan upplevs av många som mer hanterbar när kroppen är i rörelse. Gåstolen eller något att luta sig mot kan vara ett bra hjälpmedel.

Att sitta bredbent på en av våra stora "Pilatesbollar" kan vara skönt. Det går förstås också bra att sitta bekvämt i en mjuk fåtölj eller stol.

Att andas rätt

Genom att andas lugnt har du lättare att slappna av och möta värkarna. Andningen hjälper dig att slappna av i hela kroppen. Under öppningsskedet är det bara livmodern som behöver arbeta och det är bra att inte göra av med onödig energi på t.ex. spända axlar.
Du har god hjälp av att ha tränat på någon form av avslappning under graviditeten.

Prova gärna att sitta eller ligga bekvämt, blunda gärna och koncentrera dig sedan på din andning. Andas in genom näsan och sedan ut genom munnen i en långsam utandning. Låt axlarna sjunka ner, slappna av i ansiktet, håll händerna öppna. Fortsätt så och känn hur du ligger/sitter tungt mot underlaget. Svårare än så behöver din träning inte vara, men den kan vara till stor hjälp.

Den långsamma utandningen kan underlättas av att någon påminner dig om att andas ut och eventuellt också lägger en hand mot bröstkorgen och säger "andas ut".

Massage

Den som är med vid förlossningen masserar korsryggen, eller där det känns bäst. Vilken typ av massage som lindrar varierar från kvinna till kvinna. Det kan vara massage med tryck, lätta klappar eller kraftiga och roterande rörelser. En del kvinnor vill inte bli rörda alls. Effekterna av massage är också individuella.

Dusch/Bad

Att ta en varm dusch eller ett bad kan upplevas som lindrande och göra smärtan hanterbar. Många kvinnor upplever att de lättare kan slappna av.

Varma kuddar

Varma kuddar kan lindra smärtan. Gelékuddar, egen vetekudde eller varma och våta handdukar i en plastpåse är några exempel.

1177 

Läs mer om Smärtlindring vid förlossning på 1177.se