Kropp & knopp

Stäng

Kontakt

Landstinget Dalarna

Box 712 791 29 Falun 023-49 00 00 landstinget.dalarna@ltdalarna.se

Kunskapsträff: Kropp & Knopp

 

Vad behöver kroppen för att må bra? Kroppen består av ca 60% vatten, 20% fett, 13% proteiner, 4% kolhydrater och 3% är mineraler och vitaminer.Kroppen behöver samtliga av dessa och alla delar är lika viktiga för att vår kropp ska fungera. Vätskan finns till stor del i bundet till blodkärlen och har som uppgift att transportera bla syre till muskler, hjärnan och andra organ. Men det är även transportsystem för andra närningsämnen.

Att äta nyttigt är att man äter alla delar i kostcirkeln, även sött, fett och salt.
Vi måste hela tiden ersätta det som förbrukas. Även i vila gör kroppen av med energi. Endast hjärnan står för ca 19% av kroppens totala ämnesomsättning och Levern hela 27%. Kropp och knopp hänger ihop och hjärnan behöver kontinuerlig tillförsel av kolhydrater och fett. Vårt nervsystem kan inte lagra energi och är därför i behov av kontinuerlig tillförsel av energi främst i form av kolhydrater.

Kroppen kan svälta oavsett vikt. Svält betyder att kroppen och hjärnan inte får de näringsämnen de behöver. Symptom på svält är bla: oro, sömnsvårigheter, ökad ångest (brist på kolhydrater), orkeslöshet, trötthet, magproblem, dålig blodcirkulation, frusenhet (pga järnbrist), rastlöshet (järnbrist), humörsvängningar, tvångsmässighet (pga fettbrist) samt tankefixering på mat. Vid en ätstörning tar matspöket ca 90% av tiden. Kvinnor som lider av ätstörning kan även få menstruationsstörning/bortfall pga järnbrist som är en viktig syretransportör. Detta ger ökad risk för benskörhet.

Äta för att orka träna – inte träna för att få äta! Kroppen behöver byggmaterial för att kunna bygga upp muskler. Utan byggmaterial bryts muskler ned vid träning. Anpassa istället Din träning till din kroppsvikt och ätande.

Vid kräkningar/laxeringar rubbas vätske och saltbalansen. Elektrolyterna (som består bla av Kalium) är livsviktiga för hjärtats rytm och musklernas impulser. Brist på Kalium ger tickningar i hjärttrakten samt stickningar och myrkrypningar i armar och ben. Saltbrist ger bla yrsel, huvudvärk, svullnad i mage och ansikte samt illamående.

När man slutar kräkas/laxera blir man svullen om magen och ibland även i ansiktet och man får en ökad urinmängd. Detta är obehagligt men helt normalt och går över! 

Regelbundet, varierat samt tillräckligt ätande är a och o för att kroppen ska fungera optimalt.

Ex:

07.00 – Frukost: Gröt av 1 dl gryn med 2 dl mjölk, 2 msk sylt, 1 glas juice, 1 smörgås med bregott och pålägg

09.30 – Mellanmål: 1 mjuk smörgås med bregott och pålägg samt 2 dl mjölk

12.00 – Lunch: 2 dl kokt ris alt tre äggstora potatisar, 100 g kött, fisk eller fågel, 1,5 dl grönsaker samt 1 dl sås, måltidsdryck och frukt.

14.30 – Mellanmål: 2 dl yoghurt med 1 dl müsli och frukt

 17.30 – Middag: 2.5 dl kokt pasta alt 2 dl potatismos, 100 g kött, fisk el fågel, 1,5 dl grönsaker samt 1 dl sås. Måltidsdryck och efterrätt

21.00 – Kvällsfika: 1 smörgås med en mugg varm choklad.

Matchema

Exempel

Litteraturtips

AB Kontakt. (2004).En närståendes handbok.
Carlsson, G. (2009). Frisk och fri från ätstörningar
Clinton, D. & Norring, C. (2002). Ätstörningar.
Fairburn, C. (2011). Att övervinna hetsätning
Farm Larsson, M & Wisung, H. (2005) Fri från oro, ångest och fobier.
Ghaderi, A. & Parling, T. (2009). Lev med din kropp - om acceptans och självkänsla.
Ghaderi, A & Parling, T. (2007) Från självsvält till ett fullvärdigt liv.
Glant, H. (2000). Sluta svälta!
Glant, H. (2000). Sluta hetsäta!
Jensfelt, S. (2009). Bulimibibeln
Livsmedelsverket. (2005). Svenska näringsrekommendationer. http://www.slv.se/upload/dokument/mat/rad_rek/SNR2005.pdf
van Der Ster, G. (2009). Mattillåtet