Arkivarie

Välkommen till Landstinget Dalarna! Här finns betydelsefulla arbeten som följer människor genom hela livet.

Vårt uppdrag är att bedriva hälso- och sjukvård, hjälpmedelsverksamhet, tandvård, kulturverksamhet och utbildning. Till dessa behövs viktiga stödfunktioner som Landstingsservice, Landstingsfastigheter och administration. Landstinget Dalarna har 8500 medarbetare i en mängd olika yrken. Vi är som Dalarnas största arbetsgivare en viktig del av utvecklingen i länet.

Arbetsuppgifter

Löpande hantera inkommande förfrågningar till Landstingsarkivet. Du kommer även arbeta med att utreda, vårda, ordna och förteckna samt att ge råd och service till arkivets användare och besökare. Fortlöpande arbete för att bibehålla god kvalitet inom arkivfrågor, allmänna handlingar och utföra menbedömningar. I menbedömningarna ligger hanterandet av allmänna handlingar med sekretesshanteringar.

I uppdraget ingår att i samverkan med chefen för landstingsarkivet utöva tillsyn över Landstinget Dalarnas dokumenthantering inom arkivverksamheten.

Du deltar i samverkan med chefen för landstingsarkivet i upprättandet av riktlinjer och styrande dokument för intern arkivorganisation. .

Kvalifikationer

Krav:
Akademisk utbildning med minst 60 hp (40 p) arkivvetenskap.
Mycket god kunskap i svenska, såväl i tal som skrift. Det är meriterande även med god kunskap i engelska (muntligt och skriftligt).

Kunskap om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och arkivariers funktion och ansvar. Du behöver ha en god kompetens och erfarenhet av regelverk inom offentlighet och sekretess.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. För att fungera bra i rollen som arkivarie behöver du vara strukturerad och ha lätt för att kommunicera och samarbeta med andra. Även i grupp. Du kan förmedla information på ett tydligt och enkelt sätt. Du är kvalitetsmedveten och noggrann. Trivs att arbeta både självständigt som tillsammans med andra.

Det är meriterande med akademisk examen inom humaniora. Har du erfarenhet som arkivarie och/eller administrativ sådan inom offentlig verksamhet är det en merit.

Körkort B är ett krav.

Tunga lyft förekommer.

Övrigt

Landstinget Dalarna tillämpar kompetensbaserade rekryteringsprocesser. Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och tillämpar därför bland annat obligatorisk drogtest vid nyanställning av personal. När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan. Bifoga alltid CV och personligt brev med din ansökan. Av administrativa skäl kan vi tyvärr inte ta emot ansökningar i pappersform med vanlig post eller via e-post. Vi har gjort vårt medieval och vill därför ej bli kontaktade av andra säljbolag eller rekryteringsföretag.