Upphandlare till Landstinget Dalarna

Välkommen till Landstinget Dalarna! Här finns det betydelsefulla arbeten som följer människor genom hela livet.

Vårt uppdrag är att bedriva hälso- och sjukvård, hjälpmedelsverksamhet, tandvård, kulturverksamhet och utbildning. Till dessa behövs viktiga stödfunktioner som Landstingsservice, Landstingsfastigheter och administration. Landstinget Dalarna har 8500 medarbetare i en mängd olika yrken. Vi som Dalarnas största arbetsgivare är en viktig del av utvecklingen.


ARBETSPLATSBESKRIVNING

Upphandlingsavdelningen är centralt placerad vid landstingets ekonomienhet och är landstingets expertstöd avseende upphandling och inköp. Upphandlingsavdelningen genomför samtliga upphandlingar (förutom byggentreprenader, förbrukningsmaterial), dessutom ingår rådgivning och att genomföra interna utbildningsinsatser.

Då Landstinget Dalarna nu har ökat sin investeringstakt, innebär detta att fler upphandlingar behöver utföras. Därför söker vi nu till upphandlingsavdelningen ytterligare en upphandlare för att kunna fullgöra avdelningens uppdrag med god kvalité och gott resultat.

Upphandlingsavdelningen är en arbetsplats som kännetecknas av en god atmosfär och hög trivsel, där vi utvecklas i våra arbetsroller genom omväxlande upphandlingsuppdrag, deltagande i arbetet med förbättringen av landstingets anskaffningsprocess samt avdelningens processer och arbetsmetoder. På upphandlingsavdelningen arbetar vi i upphandlingsverktyget e-Avrop. Vi sitter i Landstingshuset i centrala Falun.

Arbetsuppgifter

Som upphandlare arbetar du med planering och genomförande av upphandlingar inom olika varu- och tjänsteområden. Tillsammans med dina kollegor på upphandlingsavdelningen driver ni olika upphandlingsprojekt och du förväntas delta aktivt i avdelningens utvecklingsarbete avseende processer och arbetsmetoder. Du upprättar och sammanställer förfrågningsunderlag samt svarar för anbudsutvärdering samt följer upp avtal. Som en naturlig del i rollen ingår att arbeta med kvalitetssäkring och ha kontinuerlig kontakt och dialog med såväl uppdragsgivare som leverantörer och övriga intressenter.

Kvalifikationer

Krav:
Gymnasial utbildning och erfarenhet av att delta i upphandlingar samt ha goda kunskaper i Officepaketet.

Meriterande:
Eftergymnasial utbildning inom upphandling, ekonomi, juridik eller annan relevant utbildning.

Det är mycket meriterande om du är diplomerad eller certifierad upphandlare, samt har flera års erfarenhet av att självständigt ansvara för att samordna och leda genomförandet av upphandlingar enligt LOU.

Personliga egenskaper:
För att lyckas i ditt arbete ska du vara en drivande och engagerad person. Du är strukturerad, analytisk och noggrann. För att passa i rollen tror vi även att du är social och utåtriktad, tycker om att samarbeta med kollegor, verksamheter och leverantörer då det är en viktig och naturlig del av vardagen. God kommunikativ förmåga, såväl skriftlig som muntlig förutsätts.

Tjänsten är en tidsbegränsad anställning om 18 månader med tillträde snarast enligt överenskommelse.

Välkommen med din ansökan med CV och personligt brev!

Övrigt

Landstinget Dalarna tillämpar kompetensbaserade rekryteringsprocesser. Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och tillämpar därför bland annat obligatorisk drogtest vid nyanställning av personal. När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan. Bifoga alltid CV och personligt brev med din ansökan. Av administrativa skäl kan vi tyvärr inte ta emot ansökningar i pappersform med vanlig post eller via e-post. Vi har gjort vårt medieval och vill därför ej bli kontaktade av andra säljbolag eller rekryteringsföretag.