Nämndsekreterare

Välkommen till Landstinget Dalarna! Här finns betydelsefulla arbeten som följer människor genom hela livet.

Vårt uppdrag är att bedriva hälso- och sjukvård, hjälpmedelsverksamhet, tandvård, kulturverksamhet och utbildning. Till dessa behövs viktiga stödfunktioner som Landstingsservice, Landstingsfastigheter och administration. Landstinget Dalarna har 8500 medarbetare i en mängd olika yrken. Vi är som Dalarnas största arbetsgivare en viktig del av utvecklingen i länet.

Arbetsuppgifter

Som nämndsekreterare arbetar du med både politiker och tjänstemän. Du kommer att ingå i ett team med tre medarbetare, som svarar för de administrativa uppgifterna kring sammanträden i Landstingsfullmäktige, Landstingsstyrelsen och dess utskott, Hälso- och sjukvårdsnämnden och olika beredningar; dagordningar och protokoll, bevakning av ärenden etc.
I rollen som nämndsekreterare ryms bl.a. planering av styrelsens och nämndens ärendehantering, att inom verksamhetsområdet vara både coach, bollplank och sakkunnig gentemot handläggare i samverkan med kontorets övriga handläggare. Ska tillsammans med kollegorna bedriva utvecklingsfrågor inom nämndadministration.

Andra administrativa arbetsuppgifter förekommer, utifrån avdelningens behov.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
Akademisk examen motsvarande samhällsvetenskap, statsvetenskap eller juridik
Kunskap om kommunal- och förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess
Erfarenhet av nämndsekreterararbete inom offentlig verksamhet
Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation
Arbeta självständigt och ha en god samarbetsförmåga
Goda kunskaper i användandet av Office-paketet

För att trivas i rollen som nämndsekreterare har du en hög administrativ kompetens och en god pråklig förmåga.
Du är analytisk och kvalitetsmedveten. Du ska vara serviceinriktad, noggrann, intresserad av utvecklingsfrågor inom området och värna om struktur i uppdraget.

Vi lägger stor vikt vid social kompetens och övriga personliga egenskaper.

Övrigt

Landstinget Dalarna tillämpar kompetensbaserade rekryteringsprocesser. Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och tillämpar därför bland annat obligatorisk drogtest vid nyanställning av personal. När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan. Bifoga alltid CV och personligt brev med din ansökan. Av administrativa skäl kan vi tyvärr inte ta emot ansökningar i pappersform med vanlig post eller via e-post. Vi har gjort vårt medieval och vill därför ej bli kontaktade av andra säljbolag eller rekryteringsföretag.