Extra resurs som Telefonsjuksköterska, 1177 Vårdguiden på Telefon Dalarna

Välkommen till Landstinget Dalarna! Vi erbjuder dig ett meningsfullt arbete där vår ambition är att göra skillnad för många människor.
Vi är länets största arbetsgivare med över 8500 medarbetare inom en mängd olika yrkesområden.

Ta chansen att vara en del av framtidens 1177 Vårdguiden på Telefon i Dalarna!

Vi rekryterar för framtiden och önskar förstärka vårt team med fler erfarna kollegor som vill vara en viktig del i vår bemanning och uppdragsutförande. Även du som är 65+ och inte är riktigt klar med nya utmaningar innan pension är varmt välkommen med din ansökan.

Via telefonnummer 1177 erbjuds sjukvårdsrådgivning dygnet runt, årets alla dagar. 1177 Vårdguiden är en nationell tjänst som finns i Sveriges alla landsting. 1177 Vårdguiden på Telefon tar emot cirka 4,4 miljoner samtal per år.
Varje landsting/region driver sin egen sjukvårdsrådgivning men ingår i ett nationellt nätverk och följer gemensamma riktlinjer. Via tjänsten ger sjuksköterskorna kvalificerade medicinska råd till allmänheten genom telefon. Utifrån medicinskt behov ges egenvårdsråd och/eller hänvisning till rätt vårdnivå.
Arbetssättet bygger på medicinsk rådgivning och bedömning via strukturerad kommunikation och ett nationellt, gemensamt beslutstöd.

Arbetsuppgifter

Vi har givande och spännande arbetsuppgifter. Vårt utförande är under ständig utveckling med alla 1177 Vårdguidens områden i vårdkedjan.

Telefonrådgivningsarbetet är både självständigt och ett teamarbete som är brett, utmanande och omväxlande.

För att arbeta kvalitetssäkert och med samma grund oavsett var i Sverige samtalet kommer ifrån använder vi "Arbetssätt 1177". Det innebär att vi alla telefonsjuksköterskor i Sverige på 1177 Vårdguiden på telefon har samma beslutsunderlag, Rådgivningsstödet, och en gemensam samtalsmetodik, Samtalsprocessen, att luta sig mot.

I vårt team i dag ingår sjuksköterskor med specialistkompetenser inom flera olika områden.
Vi strävar efter att vara ett starkt team med mycket kunskap för att på bästa sätt möta bland annat; Landstinget Dalarnas beslut att 1177 Vårdguiden är första vägen in i vården, digitaliseringens alla möjligheter och befolkningens behov i övrigt.
Vi behöver vi bli fler kollegor med timanställning för att ta oss an framtidens utveckling.

Vi ingår i ett nätverk med Sveriges övriga telefonrådgivningssjuksköterskor i den nationella 1177-tjänsten.
Sedan drygt ett år tillbaka är vi även tillsammans med flera andra landsting/regioner i en utökad samverkan som snart kommer att utvecklas än mer till dygnet runt samverkan.
Vi har en datoriserad arbetsplats och bedriver sjukvårdsrådgivning vid en ergonomisk kontorsmiljö.
Vår målsättning är att ge trygghet till befolkningen genom kvalificerade råd, gott bemötande och god tillgänglighet.
1177 Vårdguiden på telefon bistår även med hälso- och sjukvårdsinformation.

Kvalifikationer

Vi behöver duktig, kompetent extra personal.
Din inskolning pågår under ca fyra dagar som förläggs på en till två veckor. Därefter schemaläggs flera tillfällen för tid till feedback/återkoppling tillsammans med vår utbildare.

Ett strukturerat arbetssätt som ger kvalitet och säkerhet i arbetet behöver kontinuerlig reflektion av dig som telefonsjuksköterska, både själv och tillsammans med kollegor. Därför läggs tid för såväl utbildning som reflektion med samtalshandledare.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är legitimerad sjuksköterska med några års yrkeserfarenhet.
Meriterande är tidigare erfarenhet av sjukvårdsrådgivning på telefon samt relevant specialistutbildning.
Har du tidigare erfarenhet som telefonsjuksköterska inom 1177 eller arbetar redan i dag med delar av "Arbetssätt 1177", exempelvis Rådgivningsstödet Web, finns möjlighet för inskolning redan i juni för extra pass under sommaren.

Inskolningstillfällen erbjuds vecka 33-35.

Datorvana är ett krav.
Behärska engelska i tal är ett krav, övriga språkkunskaper är meriterande.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
För att vara framgångsrik som telefonsjuksköterska krävs mycket god förmåga att samarbeta, att kunna anpassa sig till förändrade förutsättningar.
Du är serviceinriktad och intresserad av att vara med och utveckla och driva verksamheten framåt.

Vår huvudarbetsplats finns i ett fristående hus vid Borlänge sjukhus.
Nu kan vi även erbjuda arbetsplatser i Avesta och Ludvika med förhoppningen att kunna erbjuda än fler arbetsorter till hösten.
Fler filialer samt möjligheten att arbeta hemifrån är några av de möjligheter utvecklingen av 1177 Vårdguiden kommer att ge.

Välkommen med Din ansökan!

Övrigt

Landstinget Dalarnas uppdrag är att bedriva hälso- och sjukvård, hjälpmedelsverksamhet, tandvård, kulturverksamhet och utbildning. Vi ansvarar även för kollektivtrafiken i länet. Till dessa verksamheter behövs viktiga stödfunktioner som Landstingsservice, Landstingsfastigheter och administration. Vi är, som Dalarnas största arbetsgivare, en viktig del av utvecklingen i länet. Vi har gjort vårt medieval och vill därför ej bli kontaktade av andra säljbolag eller rekryteringsföretag.