Informationssäkerhetssamordnare, Central förvaltn

Välkommen till Landstinget Dalarna! Här finns betydelsefulla arbeten som följer människor genom hela livet.

Vårt uppdrag är att bedriva hälso- och sjukvård, hjälpmedelsverksamhet, tandvård, kulturverksamhet och utbildning. Till dessa behövs viktiga stödfunktioner som Landstingsservice, Landstingsfastigheter och administration. Landstinget Dalarna har 8500 medarbetare i en mängd olika yrken. Vi är som Dalarnas största arbetsgivare en viktig del av utvecklingen i länet.

Arbetsuppgifter

Du kommer att arbeta med informationssäkerhetssamordning på en övergripande nivå och ha ansvar för att utveckla och utarbeta styrdokument inom området informationssäkerhet. Du ska verka för ökad kunskap och ett ökat informationssäkerhetsmedvetande inom landstinget, t.ex. genom rådgivning och utbildning. En uppgift är att vara med att utveckla och förvalta ledningssystemet för informationssäkerhet. Du ska utbilda och stödja verksamheten i arbetet med riskanalyser, informationsklassning och kontinuitetsplanering. I ditt uppdrag ingår även omvärldsbevakning och uppföljning av arbetet utifrån den lagstiftning som finns på området.

Placeringsort är Falun. Tjänsten innebär resor främst till våra verksamheter i länet men även deltagande i nätverk nationellt.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning med inriktning mot informationssäkerhet eller motsvarande samt några års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom informationssäkerhetsområdet. Goda kunskaper avseende informationssäkerhet och relevanta standarder som t.ex. ISO/IEC-SS 27000-serien. Erfarenhet av arbete som projektledare och ledning av säkerhetsanalyser är meriterande.

Du bör ha god pedagogisk förmåga och kunna arbeta strukturerat och målinriktat. Som person är du social, engagerad och har lätt för att skapa relationer. Du är kommunikativ och trivs i en roll med många kontaktytor. Övrigt meriterande är kunskap och erfarenhet från offentlig verksamhet, teknisk IT, intern uppföljning och kontroll.

Säkerhetsklassning (klass 3) kommer att genomföras på aktuell sökande.

Övrigt


Landstinget Dalarna tillämpar kompetensbaserade rekryteringsprocesser. Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och tillämpar därför bland annat obligatorisk drogtest vid nyanställning av personal.

När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan. Bifoga alltid CV och personligt brev med din ansökan. Av administrativa skäl kan vi tyvärr inte ta emot ansökningar i pappersform med vanlig post eller via e-post. Vi har gjort vårt medieval och vill därför ej bli kontaktade av andra säljbolag eller rekryteringsföretag.