Har du ringt din vårdcentral?

Publicerad 26 maj 2015

Stäng

Kontakt

Landstinget Dalarna

Box 712 791 29 Falun 023-49 00 00 landstinget.dalarna@ltdalarna.se

När landstinget ringer tillbaka står det oftast ”inget uppringnings-ID” i displayen och då är det viktigt att du har telefonen tillgänglig så att du kan svara. Det är också bra om du hjälper vårdcentralen genom att knappa in de uppgifter du blir ombedd att knappa in.

För att du ska slippa vänta i telefonkö när du ringer din vårdcentral kommer du att få en ungefärlig tid när vårdcentralen ringer tillbaka till dig. Du blir ombedd att knappa in ditt eget eller den vårdsökandes personnummer och ditt telefonnummer. Lyssna noga på instruktionen så att du knappar in rätt uppgifter. Om du väljer att spela in ett meddelande är det viktigt att du säger namn-, person- och telefonnummer och vad ärendet gäller för att vi ska kunna hjälpa dig.

Om du spärrat dolda nummer

Eftersom vårdcentralen ringer upp från dolt nummer ("inget uppringnings-ID") måste du se till att din telefon kan ta emot sådana samtal. Vissa har valt att spärra telefonsamtal från dolda nummer, till exempel genom att skaffa en app. Om du har lagt in en sådan begränsning behöver du häva den spärren för att vårdcentralen ska kunna ringa upp dig.