Ny tjänst på 1177.se förenklar för hjälpmedelsanvändare

Publicerad 4 juni 2014

Stäng

Kontakt

Landstinget Dalarna

Box 712 791 29 Falun 023-49 00 00 landstinget.dalarna@ltdalarna.se
Pojke som sätter i sin hörapparat i örat.

Nu kan du hitta information om 60 000 olika hjälpmedel på 1177.se. Sök bland hjälpmedelsprodukter, läs mer om vilka hjälpmedel som finns eller hur det går till att få ett hjälpmedel.

1177 Vårdguiden lanserar nu en ny tjänst för hjälpmedelsanvändare och deras anhöriga. På Tema Hjälpmedel på 1177.se kan användaren söka bland över 60 000 hjälpmedel, få produktfakta och se vad som gäller just där de själva bor när det gäller villkor.
- Vår förhoppning är att tjänsten ska underlätta för alla som söker hjälpmedel i Dalarna genom att man direkt via sin egen dator kan få fram samlad information om hjälpmedel, säger Arne Thuresson, förvaltningschef för LD Hjälpmedel.

Så går det till att få ett hjälpmedel

Förutom möjlighet att söka produkter innehåller temat också nationella och regionala artiklar om hur man får hjälpmedel och om olika delar av hjälpmedelsprocessen.
- Vi har försökt att beskriva hur det går till när man behöver ett hjälpmedel i Dalarna, vem man vänder sig till, hur bedömningen går till och slutligen vad som gäller när man väl har fått sitt hjälpmedel, säger Arne.

Öka din delaktighet och inflytande

Hjälpmedelstemat lanserades den 4 juni och utvecklingen av temat har skett i samarbete med hjälpmedelsanvändare. Syftet med den nya tjänsten är att stärka hjälpmedelsanvändaren och dennes anhöriga genom att öka delaktigheten i samband med val av hjälpmedel, att ge bra information och att underlätta i jämförelsen av olika hjälpmedel.

Besök 1177.se/hjalpmedel