Resor till sjukvården

Stäng

Kontakt

Landstinget Dalarna

Box 712 791 29 Falun 023-49 00 00 landstinget.dalarna@ltdalarna.se

Du kan i vissa fall få ersättning för din resa
till sjukhus eller vårdcentral.
Landstinget har regler för
när du kan få ersättning för din sjukresa.

Resor med buss eller tåg

Om du åker med en buss från Dalatrafik
behöver du inte betala något.
Du visar bara chauffören den kallelse du fått.
Kallelsen är det papper
där det står var och när du ska få vård.

Du får ett patientkvitto på vårdcentralen eller sjukhuset
som du har besökt.

När du åker hem med buss
visar du patientkvittot för chauffören.
Då får du åka gratis.

Om du åker med något annat bussbolag eller tåg
får du först betala biljetten själv.

Men du får tillbaka pengarna
om du skickar biljett och vårdkvitto
till AB Dalatrafik.

Adress

AB Dalatrafik
Sjukresor
Box 833
781 28 Borlänge

Resor med egen bil

Om det saknas möjlighet att åka buss eller tåg
till ditt vårdbesök,
så kan du i vissa fall få ersättning
för resa med egen bil.

Om sjukhuset eller vårdcentralen intygar
att du behöver åka egen bil,
kan du få ersättning för resan
enligt de regler som landstinget har.

Resor med taxi

Du kan i vissa fall få ett intyg
av den som ger dig vård
som visar att du behöver åka taxi.

Om du har ett sådant intyg,
får du betala 100 kronor för en enkel resa.

Det är bra om du ringer och beställer taxin
i god tid innan du ska resa.

Ring 0774-44 00 00.

Resor med flyg

Om du behöver åka flyg
för att få den vård du behöver,
måste sjukhuset intyga detta.

Du får då betala 100 kronor själv
för en enkel flygresa.

För bokning, ring 0774-44 00 00.

Sjukresor till andra sjukhus

Om du ska åka till Akademiska sjukhuset i Uppsala
eller Löwenströmska sjukhuset i Upplands Väsby
kan du åka en särskild sjukrese-buss.

Den resan är gratis.

Du måste beställa plats på bussen
senast en dag innan du ska resa.

Ring och beställ på telefonnummer 0774-44 00 00.

Högkostnadsskydd om du behöver många sjukresor

Du behöver aldrig betala mer än 2000 kronor
under en 12 månaders-period för sjukresor.
Dessa 12 månader räknas från din första sjukresa.

För frågor om sjukresor

Ring Dalatrafik på 0243-625 90.
Telefontider är måndag till fredag klockan 10.00 - 12.00.