Vad kostar det att få sjukvård?

Stäng

Kontakt

Landstinget Dalarna

Box 712 791 29 Falun 023-49 00 00 landstinget.dalarna@ltdalarna.se

Du ska betala för att få sjukvård.
Det kostar inte lika mycket överallt.

Om du går till distriktssköterskan eller om
du träffar en distriktsläkare får du betala.
Om du behöver sjukvård på kvällar eller helger
kostar det mera.

Du behöver aldrig betala mer än 1100 kronor på ett år.
Om du behöver vård många gånger
kan du få ett högkostnads-kort.
Det får du lämna fram
varje gång du går till vårdcentralen eller sjukhuset.
Där skriver de upp hur mycket du betalar.

När du har betalat 1100 kronor får du ett frikort.
Sedan får du gratis sjukvård under ett år.
Året räknas från ditt första besök
vid vårdcentral eller sjukhus.