Region Dalarnas webbplats använder cookies för att fungera bra.

Läs mer om användningen av cookies här.

Externa e-tjänster

Här hittar du en samling med länkar och instruktioner för att enkelt kunna komma åt de tjänster och funktioner som Region Dalarna publicerar.

Accessvägarna till landstingets tjänster kan delas in i två huvudområden

  1. Access till Windows/Desktopapplikationer - Detta sker genom en RDS-lösning och ställer vissa krav på din dator. Läs mer om detta här
  2. Access till Webapplikationer - Detta ställer endast krav på en modern webläsare.

Vanliga fel som kan uppstå vid inloggning

  • Inget SMS eller uppringning sker. Troligen har du då fel telefonnummer kopplat till ditt konto. Din lokala kontaktperson kan kontrollera dina uppgifter
  • Felet "Sidan kan inte visas" kommer fram. Du hade sannolikt inte ditt SITHS-kort i läsaren vid inloggningstillfället. Starta om alla webläsare, sätt i kortet och försök igen
  • Du kan inte nå den server du försöker ansluta till, använd s.k. FQDN dvs "servernamn.ltdalarna.se"
  • Du kan inte logga in på den server du försöker nå. Kontrollera att du anger ditt användarnamn i formatet LTDALARNA\anv-namn

Tips!

Starta om din dator och försök igen innan du tar kontakt med Servicedesk. IT-enhetens Servicedesk, vardagar mellan kl 7.30-16.00 på telefon 023-44 000.

Applikationer

Basware

Befolkningsregistret

Privera

Raindance

SIP

Självbetjäningsportalen

Skvader

Synergi

T99webb

webSesam

Övriga tjänster

Ändra/uppdatera lösenord

Läs din e-post (webmail)

Remote Desktop Portal

Filöverföringstjänst

Hjälp

Beställ konton och behörigheter

Tekniska krav/förutsättningar

Webapplikationer

  • Modern webläsare, vid inloggning med SITHS-SmartCard måste port (förutom 443) även port 49443 vara öppen
  • Ingen inspektion (SSL Intercept) får ske mot adressen sts.ltdalarna.se
  • Registrerat och aktivt användarkonto hos Landstinget Dalarna, se beställningsprocess SIP-användare, SITHS-kort kopplat till landstingets användarkonto

Remote Desktop-Applikationer

  • PC med Windows (Kan i vissa fall fungera med andra operativsystem)
  • Datorn ska stödja RDP v8 (Windows 8 och nyare har detta inbyggt) Windows 7 kräver en uppdatering
  • SmartCard-läsare (SITHS-inloggning)
  • Installation av Net ID, Net ID för Windows 10 och Edge Browser – Rekommendation v 6.1.2.25 el nyare
  • Internetförbindelse Kommunikation genom ev. brandvägg på TCP 443 ingen inspektion (SSL Intercept) får ske mot adressen rdg.ltdalarna.se
  • Registrerat och aktivt användarkonto hos Landstinget Dalarna Se beställningsprocess SIP-användare SITHS-kort kopplat till landstingets användarkonto

När man använder sig av annan webbläsare än den rekommenderade Internet Explorer så kan det uppstå en del problem. Ett känt problem är inloggning till Websesam med SIHTS-kort i webbläsare Chrome, man måste först logga in i Websesam innan man loggar in SIP. Om man först loggar in i SIP kommer det inte fungera att logga in i Websesam.

Kända buggar i WebSesam vid inlogg med SITHS-kort

  • Du kan inte välja annan kund än standardkund i Kundorder
  • Du kan inte registrera Arbetsorder för det går inte att välja "Typ av åtgärd"

 

Dela:

Hade du nytta av informationen?