Landstinget Dalarnas webbplats använder cookies för att fungera bra.

Tillbud och olycksfall

När hjälpmedel är inblandade i tillbud ska vårdgivaren rapportera till tillverkaren och till Läkemedelsverket. Vissa olyckor och tillbud ska även rapporteras till Socialstyrelsen.

Vid incidenter ansvarar LD Hjälpmedel för avvikelser av tjänster som utförts eller förskrivits av egen personal eller av anlitad underleverantör.

Vid avvikelser har LD Hjälpmedel också ansvar att vara support till andra verksamheter inom landstinget eller kommuner och ingå i deras analysteam gällande avvikelser med hjälpmedel som kan ha orsakat en negativ händelse. I dessa fall "ägs" avvikelsen av landstinget och länets kommuner. Medverkan i analysteam regleras i avtal mellan LD Hjälpmedel och respektive part.

Synergi

Avvikelser och förbättringsförslag rapporteras i ett webbaserat IT-stöd som heter Synergi. För att få tillgång till Synergi krävs att respektive verksamhet har en rutin för avvikelsehantering. Kontakta oss för mer information om Synergi.

Dela:

Hade du nytta av informationen?