Leveranser/returer/återlämning av hjälpmedel för privatperson

Villkoren för leveranser och returer är reglerade i avtal mellan sjukvården och länets kommuner.

Leveranstider

Lagerhållna hjälpmedel enligt Sortimentskatalog hålls i lager för omgående leverans. Leverans sker i första hand med turbil. Önskar kunden snabbare leverans än med nästa turbil eller leverans till adress utanför turbilsschemat välj leverans utöver turbil.

Dalarnas Hjälpmedelscenter meddelar beställaren eventuella leveransavvikelser. För beräknad leveranstid se webSesam eller kontakta Kundservice.

För att leverans ska kunna garanteras måste beställning vara korrekt ifylld. Tid för inställning/anpassning av hjälpmedel tillkommer. För beställningsvaror tillkommer leveranstiden från leverantör till Dalarnas Hjälpmedelscenter.

Leverans med turbil

  • Beställningar som kommer före kl 12.00 dag före turbilsdag levereras med ordinarie tur.
  • Fraktkostnad ingår i DHCs hyres- och försäljningspris.
  • Leverans sker med turbil, enligt turbilsschema, i regel minst 1 gång per vecka.

Leverans utöver turbil

  • Beställningar som kommer före kl 12.00 kan på begäran levereras nästkommande dag eller enligt överenskommelse.
  • Fraktkostnad debiteras enligt prislista "Fraktkostnad utöver turbilsschema".

Leverans/hämtning av tekniker

  • Hjälpmedel i standardutförande som kräver installation av tekniker levereras inom två veckor eller efter överenskommelse.
  • Hjälpmedel som kräver demontering av tekniker hämtas inom två veckor från uppsägningsdatum eller enligt överenskommelse.
  • Kostnad enligt prislista.

Akutleverans/hämtning

Beställ akutleverans via telefon eller fax. Extra kostnad debiteras vid:

  • Installation/demontering inom fyra arbetsdagar
  • Leverans/hämtning samma arbetsdag som beställning inkommer

Leveransvillkor

Leverans/återtagande med turbil till fast leveransadress enligt turbilsschema är fraktfritt. För övriga leveranser/ återtagande betalar kunden fraktkostnad enligt prislista. Om arbetet måste utföras av LD Hjälpmedels personal betalar kunden enligt prislista för tjänster.

Retur av hjälpmedel

Hjälpmedel som behöver returneras skickas med turbil enligt turbilsschema. Grön märklapp används vid returer som skickas bredvid ordinarie vagn. Beställ gröna märklappar på LDH nr 21376.

Vid felleverans av hjälpmedel skickas dessa åter till Dalarnas Hjälpmedelscenter tillsammans med följesedel och returavi.

Återlämning av hjälpmedel för privatperson

Fråga: Var kan jag återlämna mitt hjälpmedel?

Svar: I Första hand på Dalarnas Hjälpmedelscenter vid Västermalmsvägen 3 i Falun
se karta för plats och öppettider eller vid Hjälpmedelscentralen på Mora Lasarett. Om frågor kontakta vår kundservice på 0243-49 78 70 (uppringningsfunktion) Du kan också kontakta din vårdcentral eller din kommun för anvisning. Vissa vårdcentraler har tagit bort möjligheten för återlämning, bland annat Jakobsgårdarnas VC i Borlänge.

Dokument

Rutin för returer (pdf, 1 sida)
Bevis på återlämnat hjälpmedel (pdf, 1 sida)


Hjälpmedel som används i hemmet liksom hjälpmedel som används på sjukhus, i särskilt boende och på andra institutioner skall vara rengjorda och desinfekterade före återlämnandet.

I de fall patient eller anhörig inte kan utföra rengöring/desinfektering av hjälpmedel som använts i ordinärt boende ska detta göras av vårdgivaren. I hemmet kan det bli fråga om personal inom hemsjukvården/hemtjänsten

Hantering och rengöring av hjälpmedel  - se under Smittskydd